V dnešní době je moderní jezdit na "Expedice". Už ne na cesty, dovolený, ale jedině na expedice. A je jedno kamkoli. Slovo expedice tím trochu ztratilo svůj původní význam, kdy se jednalo o cestu buď dlouhou a objevnou a nebo extrémně náročnou. Nebo aspoň tak já chápu význam tohoto slova. Při plánováni cesty do povodí řeky Omo v jižní Etiopii, mě na mysl přišlo i slovo expedice a říkal jsem si, že jestli nějaká cesta bude náročná, tak to bude tahle. A tak jsem se rozhodl, že nepojedu na obyčejnou cestu, ale na expedici. Konkrétně "Expedici OMO 2005".
Plánování nebylo jednoduché. Z hlediska příprav to byla určitě jedna z nejnáročnějších cest, kterou jsem organizoval. Srovnatelná snad s návštěvou Irian Jaya v Indonésii, kde taky nebylo dopředu jasné jak vše dopadne (dostaneme povolení "surat jalan" ke vstupu do vnitrozemí, dostaneme se do údolí Baliem, kam až se podíváme, jak nás přijmou domorodci,... - tato cesta nakonec vůbec náročná nebyla a celkem vše fungovalo jak mělo). Hlavním problémem je nedostatek informací. Je jich málo a občas jsou i vzájemně si protiřečící. Kudy se dá jet, jak se tam dostat, kde je co k vidění, jak se chovají domorodci k návštěvníkům, co si vzít s sebou. Není toho prostě málo. Z dálky Čech vypadá spousta věcí složitě, ale na místě je pak všechno jinak. Tak to bylo i tentokrát. Vše fungovalo jak mělo, nebyl žádný problém a jednalo se o pohodovou bezproblémovou cestu, takže žádná expedice se opět nekonala.
Před cestou bylo důležité se rozhodnout jak k Omu vyrazit. Veřejnou dopravou či najmutým autem? Otázka celkem zásadní. Každá varianta má něco. Cestováním veřejnou dopravou (autobus, náklaďák) člověk sice ušetří, ale na druhou stranu do těchto končit nejezdí každý den, člověk se nedostane na všechna místa (např. do národních parků) a je prostě omezen tím kdy a kam co jede. Cestovat autem (je potřeba 4x4) je sice dražší, ale dostanete se všude, kam se dá dojet a cesta se dá lépe naplánovat. Jsou samozřejmě místa na které je i auto krátké, ale to je prostě osud a moc přírody. My jsme se rozhodli pro auto a i to určitě značnou měrou přispělo k bezproblémovosti cesty.
Jednoho lednového dne tedy přilétáme do Addis Abeby. Již podruhé, žádné překvapení. Moderní letiště, bezproblémové odbavení, směna peněz, krátké dohadování s taxikáři a již jedeme do města. Vyhlídnutý hotel z minulé cesty Baro je plný, protější zablešená Wutma taky a tak rychle zkusit blízký Taitu. Naštěstí volno. Ono o půlnoci shánět volný hotel není zrovna zábava. Ráno rychle na domluvený sraz, doladit detaily pronajímaného auta a znovu na letiště. Zde je menší chaos s přebukovanými lety - zrovna se koná jeden z nejvýznamnějších křesťanských svátků Timkat a všichni letí na oslavy. Po hodině dohadování nakonec dostáváme boarding pasy a tak víme, že poletíme. Pozdě odpoledne přistáváme v Gonderu a několik následujících dní zde trávíme na oslavách. Přelet zpátky do Addisu a konečně můžeme vyrazit na jih.
Jedeme směrem na jih podél jezer, které vznikly ve velké africké příkopové propadlině, kde pozorujeme mnoho ptáků - k vidění jsou čápi, plameňáci, pelikáni a kdo ví jaké ještě druhy. V okolí města Dila navštěvujeme místa s historickými monolity (menhiry). Dojíždíme až do Yabelo, kde navštěvujeme etnikum lidí Borana s jejich zpívajícími studnami a solným dolem El Sod. Pak se cesta stočila na západ a konečně jsme dojeli do magické oblasti povodí řeky Omo. Postupně jezdíme po vesnicích, navštěvujeme trhy a vůbec se snažíme poznat tento úžasný kousek země co nejvíce. Setkáváme se s lidmi z následujících etnik: Tsamai, Banna, Mursi, Karo, Bume, Hamar, Arbore a Konso. Po týdnu oblast opouštíme začínáme se pomalu vracet k Addis Abebe. Ale pomalu - zastavujeme cestou v Arba Mich a národním parku Nechisar. Následují vesnice Dorze a Chencha a nakonec ještě trávíme týden chozením po národním parku Bale Mountains, kde pozorujeme úžasná zvířata jako etiopského vlka, horskou nyalu. Pak už doopravdy odjíždíme do Addis Abeby. Zde se nezdržujeme, pokračujeme opětně do města Gonder a přes hraniční přechod Metema odjíždíme do sousedního Súdánu.
Addis Abeba [1 den] -> Gonder [3 dny] -> Addis Abeba [2 dny] -> Hosaina [1 den] -> Awasa [1 den] -> Yabelo [2 dny] -> Jinka [1 den] -> Národní park Mago [1 den] -> Turmi [1 den] -> Murule [1 den] -> Turmi [1 den] -> Konso [2 dny] -> Arba Minch [2 dny] -> Wondogenet [1 den] -> Dinsho [1 den] -> Národní par Bale Mountains [5 dnů] -> Dinsho [1 den] -> Addis Abeba [1 den] -> Gonder [1 den]